DSB og Forsvaret i nyt samarbejde: Lej en venteven


Læsetid: 3 minutter

 

De skælder ud på togpersonalet. De brokker sig på nettet. De river sig i håret og trøstespiser. For mange togpassagerer er ventetiden på perronen ulidelig.

Men nu er der hjælp til dem, der har svært ved at holde humøret oppe, når toget er forsinket. Fra i morgen vil danske soldater kunne bestilles til at løse venteproblemer og dele ud af deres erfaringer med at stå stille og lave ingenting i lang tid.

Det oplyser Forsvaret på deres hjemmeside.

”Vent på toget med en venteven!” råber kommunikationsdirektør i DSB, Lars Kaspersen, stolt ud over perronen på Høje Taastrup Station og stopper pjecer ned i lommerne på passagerer, der stiger på toget mod Odense.

DSB har siden november sidste år ledt efter folk, der er eksperter i at vente. Men først da en it-medarbejder fra Rejsekort.dk fortalte om sin tid i Livgarden til en firmafest, faldt brikkerne på plads for kommunikationsdirektøren:

”Soldater venter hele tiden. Det er det, de er allerbedst til,” siger Lars Kaspersen, inden han kigger ned på sin telefon og siger: ”Skriver du også om appen?”

Det kommer vi til, Lars. 

”Jeg venter gerne,” siger han og blinker indforstået med det ene øje.

Det er soldater fra alle landets kaserner, der er med i ordningen. Soldater, der alligevel bare sidder og venter på skydebanen, venter på chefen, på planen, på mørket, på fjenden eller på at få fri.

En af de kommende ventevenner er overkonstabel Rasmus Fløe, som i dag er befalet til Høje Taastrup for at give interview i stedet for at vente syv timer på en handlebane i førstehjælp.

”Skynd dig ud og vent,” siger han og fortæller om alle de gange, han er blevet panik-vækket klokken fire om natten og beordret til at iføre sig sin udrustning og træde an i geleddet, sidde op på bilen, gøre klar til kamp eller køre ud i terrænnet.

”Og så venter vi typisk til langt op på dagen, fordi officererne lige skal vågne, spise og nordvende kortet,” siger han og griner træt.

”Hvad med appen?!” siger Lars Kaspersen og hopper op og ned på perronen.

To sekunder, Lars…

Rasmus Fløe tager en dyb indånding og fortæller, hvordan han vil hjælpe passagerne som venteven. Han har et helt arsenal af tankelege, der kan slå tiden ihjel.

Den klassiske: Hvilke tre ting vil du tage med på en øde ø? Den avancerede: Hvis du skulle røve en bank, hvordan ville du så gøre det? Den komplicerede: Er det stadig okay at elske film med Kevin Spacey? Den ultimative: Hvordan vil du begå det perfekte mord?

”Jeg bruger dem alle sammen flere gange om ugen,” siger Rasmus Fløe.

Ventevennerne vil også løfte bagagen på plads og tilbyde postevand fra feltflasker til dem, der er blevet tørre i mundhulen af den hampre lugt af brændstof og andre mennesker på perronen.

”Og NU kommer det med appen!” smiler kommunikationsdirektør Lars Kaspersen og laver en trommehvirvel ved at klaske sig selv på maven med begge hænder.

Lige om lidt, sagde jeg…                                       

Det koster tre kroner i minuttet at leje en venteven. Overskuddet går til de familier, der venter på at få en soldat hjem fra krig.

En passager kan få en venteven ved at ringe til den nærmeste kaserne. Her vil en soldat, der alligevel bare sidder i hovedvagten og læser i en mør udgave af magasinet M!, guide passageren godt igennem den tid, det tager, før ventevennen er nået frem til perronen.

”Eller man kan hente appen ”Venteven” på sin mobiiiiiiil!” råber Lars Kaspersen, så det runger helt op i ankomsthallen, imens han kaster alle sine pjecer op i luften og krammer overkonstabel Rasmus Fløe, der ser helt mut ud nu.

Hvad tænker du på Rasmus?

”Kevin Spacey.”