Hæren Værnsfælles

Han købte Jolly-støvlerne, Tårnfalken og de selvlysende liggeunderlag

Læsetid: 3 minutter

Det var i 2005, og som altid skulle der spares alle steder i Forsvaret.

Frugtordninger blev droppet.

Kampvogne kørte på diesel-dampe, og den skarpe ammunition blev skiftet ud med en højtaler, der sagde bang!

Der blev sparet både på øvelserne, på maden og på strækkerne.

Det kunne mærkes helt op i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI).

Her måtte der fyres otte mand, og to stillinger blev gjort deltid.

Den ene af deltidsstillingerne fik den 41-årige reserveofficer Peter Krog-Kaspersen.

Han blev eneansvarlig for Forsvarets indkøb.

Slog med en terning

Arbejdsopgaverne bestod blandt andet i at købe reservedele til pansrede mandskabsvogne, lede efter billige støvler i tilbudsaviserne og byde på semi-gode soveposer på netaktioner.

Det hele skulle overvåges, beregnes, bestilles, logges og sendes.

Stillingen var på 11 timer, og på en gennemsnitlig uge var der 400 sager.

Baduner, bælter, magasiner, støvler, pløkker, snørebånd, liggeunderlag.

“Nogle gange slog jeg bare med en terning,” siger Peter Krog-Kaspersen, der i dag arbejder som sagsbehandler i Ringsted Kommune.

Han sidder ved sit køkkenbord og spiser citronmåne.

Styrtkøber

Peter Krog-Kaspersen var Forsvarets indkøber fra 2005 til 2013.

I begyndelsen gik det fint.

Men da krigen i Afghanistan begyndte at rulle, og der stadig var tropper i Irak og Kosovo og 14 andre lande, som ingen længere kan huske, hobede sagerne sig op, og Peter Krog-Kaspersen begyndte at arbejde hjemmefra.

Det var nemmere og hurtigere, og så slap han for køreturen fra Ringsted til Ballerup.

I mere end fem år sad Peter Krog-Kaspersen i morgenkåbe og drak Monster, imens han styrtkøbte material til den danske hær og askede i tastaturet.

Det skulle gå stærkt, og det skulle være billigt.

Det var mottoet.

Pandakøler

Den første fejl sneg sig hurtigt ind.

Han fik købt forkerte kølere til otte Humvees i Irak. Det var kølere fra et parti brugte Fiat Pandaer.

De holdt lige akkurat en halv dag i den ørken.

“Det var virkelig ikke med vilje,” siger han i dag.

“Jeg må have sat kryds i en forkert boks på hjemmesiden eller sådan noget.”

Sne i Irak

Det var Peter Krog-Kaspersen, der brugte 430 millioner kroner på Spionflyet Tårnfalken.

Et fly, som viste sig ikke at kunne flyve.

I 2008 købte Peter Krog-Kaspersen lyserøde liggeunderlag til alle de kampsoldater, der var på vej til Helmandprovinsen.

De var selvlysende om natten.

Han købte 2.200 fragveste til en slik, og der fulgte endda plader med, men til gengæld var hele partiet størrelse ni år.

Ups!

Og han købte den smagløse Jolly-støvle; en sær krydsning mellem en skistøvle og en tung gummisko.

“Det er faktisk den, jeg er allermest ked af,” siger Peter Krog-Kaspersen og smiler opgivende.

“Kæft, de er ringe.”

Hvad med sneploven, der blev sendt til Irak?

“Det var ikke mig. Men det kunne det godt have været,” siger han og fjerner citronmånekrummer fra køkkenbordet med en fugtig klud.

“Man kan jo aldrig vide, hvornår det begynder at sne i Irak.”

 

Om skribenten

Kaptajn Pjevs

Født i 1976 i Jelling. Blev udsendt til Helmandprovinsen i 2012 som delingsfører for 35 afghanske soldater i Camp Shorabak. Det var hans første og eneste udsendelse. Han taler aldrig om det.

Indtil sin opsigelse underviste han på Kampskolen i aftrækkerteknik med middelmådig succes.

Kaptajn Pjevs bor i dag i Køge, hvor han sælger støvler, høreværn og barduner fra en ladcykel bag stationen.

Add Comment

Click here to post a comment

Nyhedsbrev

Om dette websted

Feltspaden leverer skarpe kommentarer og hårdfør journalistik om det danske forsvar.

Feltspadens indsigtsfulde historier er skrevet på ren fantasi. Enhver lighed med virkeligheden er en fejl, som vi ikke har fået rettet endnu.

Feltspaden på Instagram

Om dette websted

Feltspaden leverer skarpe kommentarer og hårdfør journalistik om det danske forsvar.

Feltspadens indsigtsfulde historier er skrevet på ren fantasi.

Enhver lighed med virkeligheden er en fejl, som vi ikke har fået rettet endnu.